2007-08-18

Revbensmyten

När jag tar del av och reder ut olika faktoider så ger jag dem olika poäng; inte bokstavligt talat, men det finns ett antal faktorer som avgör hur intressanta de känns.

Höga poäng åt faktoider som är:
  1. välkända
  2. helt fel
  3. enkelt vederlagda
  4. trovärdiga
  5. intressanta
Lägre poäng åt faktoider som är:
  1. avgränsade på något sätt (geografiskt, åldersmässigt, till en yrkesgrupp osv.)
  2. halvfel eller nästan rätt
  3. lite trassligare att beskriva exakt vad som är felet med
  4. osannolika
  5. ointressanta
Av de många faktoider jag tagit del av men som aldrig avhandlats finns många på sidan Sånt som (kanske) inte platsar. Men de skulle kanske kunna få en fristad här på bloggen?
- Låter som en utmärkt idé!

Män har färre revben än kvinnor

Denna besynnerliga myt har jag inte hittat många belägg för i svenska sammanhang, den verkar något vanligare i engelskspråkliga. Den är, givetvis, en ren efterhandskonstruktion, ett påhittat belägg för den bibliska skapelsemyten (där Eva skapas utifrån ett (1, inte ett par) av Adams revben, se 1 Mos 2:21). Det står inte ens i bibeln att operationens resultat skulle vara ärftligt. Vem som först kläckte idén vet jag inte.

Bonusfråga: Vilket är det absolut vanligaste felet som görs när Adam och Eva skall porträtteras?
Ledtråd: De har något som de inte borde ha.

Svaret i vit text, markera för att läsa: > De avbildas med navel. <

1 kommentar:

Anonym sa...

Det där med navel sägs ju ibland, men man kan ju inte utesluta att Gud faktiskt skapade dem med navel. Lika gärna det som halsmandlar eller blindtarmens bihang liksom. Hans vägar lär ju vara outgrundliga...