2007-12-31

Årslista

Tio av 2007 års faktoider som jag tycker är något särskilt:
  1. Bermuda-triangeln - en super-faktoid (inte minst för att jag fick dubbelkolla ca 50 incidenter...)
  2. Teddybjörnen - att den vanliga berättelsen om hur presidentens namn hamnade på en leksak inte riktigt stämmer
  3. Marco Polo och pastan - att han inte tog med sig rätten från Kina, vilket förresten inte behövdes eftersom man kände till den sedan länge
  4. Han som drack hormoslyr - mitt första "scoop" som gav eko i pressen och en ovärderlig intervju
  5. "Osänkbar" - ett begrepp som närmast verkar ha varit standard i branschen, ända fram till ni-vet-vad
  6. Tungans smakområden - en ytterst etablerad halvsanning, förekommer i läkarböcker och jag vet inte vad
  7. Änglar - hur mycket som helst
  8. "Tänka fritt är stort, men tänka rätt är större" - gallimatias i guldskrift
  9. Amerikaner och världskartan - ett strålande exempel på hur önsketänkande kan få en nyhet att spridas
  10. Moskva-myter - bra exempel på att ju mer man gräver, desto mer hittar man
Fem av 2007 års blogginlägg som kan vara värda att uppmärksammas, av olika anledningar:
  1. Marabou - har chokladen verkligen fått namn efter en läbbig fågel? (Obs! Jag vet inte! - Än.)
  2. A message in english
  3. Heimdalls stenar om ett påstått fornfynd i Skåne, var det mest lästa inlägget
  4. Damerna först och
  5. Hus var de mest kommenterade (lite oväntat - som vanligt)
Och så glömmer ni inte champagnevispen ikväll? - Som jag trodde var lika bortglömd som, tja, läskpappershållare och damasker. Men där ser man.


Inga kommentarer: