2008-02-15

Favorit-resurs: SAOB

"Resurs" känns inte som något vidare ord. Något av en anglicism, resource; hellre "källa" eller "verktyg" eller "bra ställe att leta på". Å andra sidan finner jag, med just denna resursen ifråga, att ordet kan definieras såsom följer:

ngt som är ngn till hjälp l. nytta l. är en god tillgång i l. räddar ngn ur en viss (besvärlig) situation; hjälpkälla; till­gång; tillflykt; äv.abstraktare: hjälp, nytta l. dyl.

... vilket är så heltäckande som begäras kan (enda frågetecknet skulle vara "tillflykt", hänger inte med där, men OK).

Resursen ifråga är Svenska Akademiens Ordbok, förkortad SAOB. Den finns i sin helhet på internet. Ett klick bort. Helt fantastiskt.

Det är inte så up to date alla gånger (de äldsta artiklarna är från 1898) och inte komplett heller (senaste ordet är "trivsel") men om man är ute efter ordens äldre historier, kompletta förteckningar över betydelsevarianter, även sådana som inte är i bruk och kanske inte varit det sen, tja, Tre Kronor brann; då har man kommit helt rätt.

Nätupplagan är förresten oerhört mycket enklare att använda - tycker åtminstone jag - än pappersupplagan.

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/

3 kommentarer:

Anonym sa...

A - Trivsel är det tyvärr bara.

Hexmaster sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Hexmaster sa...

Ja, det var ju det jag skrev..?

Eller missförstods ordet "helhet"? - Det enda jag menade var att de, så vitt jag vet, lägger ut allt färdigt material. Så hemsidan ligger inte efter den tryckta upplagan.