2008-03-16

Det Stora Mysteriet

Jag kan inte nog poängtera hur stor del av allt jag skriver som inte är ny kunskap.

Letar man lite så kan man, utan större besvär, hitta otaliga artiklar vari man nämner som någonting nytt och hittills okänt att guldfiskar faktiskt har utmärkt minne; att Marco Polo nog inte alls tog med sig pastan från Kina; eller att Marie-Antoinettes uttalande om bakelserna nog aldrig ägt rum; och så vidare. Det enda jag gör i sådana fall är att dubbelkolla, reda ut och formulera.

Det stora mysteriet framstår som desto tydligare i dessa fall, alltså hur det kommer sig att myterna har så oerhört mycket mer livskraft än avslöjandena, eftersom de senare alltid väcker lika stor förvåning, oavsett hur många gånger de kungjorts.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Jag hörde om dig i Godmorgon Världen.

Jag undrar om du skulle kunna kolla följande faktoid. Den om att Gaza skulle vara en av världens mest tätbefolkade områden.

Detta är uppenbarligen fel. New York, Hong Kong och Singapore är av allt att döma mer folktätt. För att inte tala om Karachi eller vilken indisk storstad som helst.

Vore kul om du kunde bekräfta genom att kolla detta.

Anonym sa...

Hej! Kul med Din hemsida om faktoider, något jag funderat mycket på innan jag läste vad du har att skriva. En faktoid, som jag inte hittade, är den vanliga missuppfattningen att humlor inte sticks utan bränns med vingarna. Humlor är gaddsteklar, liksom getingar och bin, och drottningar och arbetare har gadd (f ö ett ombildat äggläggningsrör)så visst sticks de med gadd.
Bästa hälsningar,Lars R

Anonym sa...

Vill bara säga att jag verkligen gillar din sida :D

Jajust det! Om jag inte missuppfattat saken helt och hållet så var det inte Voltairie som sa:

” Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att framföra dem”

Det ska istället ha varit Evelyn Beatrice Hall som 1906 i boken ”Voltaires vänner” myntade uttrycket.

Fast, det är nog säkrast att dubbelkolla mitt påstående här för säkerhets skull tror jag allt :D

Hexmaster sa...

Hej allihop;

- Gaza mest tättbefolkat vore roligt att se någon som påstår.
- Att humlor inte sticks utan bränns är det jag hört, men vingarna..!?
- Om Voltaires påstådda citat har jag skrivit här:
http://www.faktoider.nu/voltaire.html

Marta sa...

Hej,
jag har just hittat denna sida med hjälp av google :)
jag håller på med en översättning av en barnbok, och där säger en snäll humla till ett litet russ: "I vanliga fall brukar jag inte stickas. Jag bränns med vingarna när jag blir anfallen." Tja, gissa om jag blev förvånad. Bränns med vingarna? Hur ska jag översätta en sådan nonsens? Eller har jag missförstått någonting och att "brännas med vingarna" betyder något helt annat? Hjälp....
Bästa hälsningar / Marta