2008-04-28

Svar på lördagsfrågan

Frågan var inte så lätt, och inget svar var i närheten (skulle möjligen vart guldgruvan). Någon sorts pyramid hade nog jag också gissat på, särskilt som det finns mindre välbevarade i Egypten som ser ut ungefär så här. Men facit är något helt annat.

Här bryts guano, dvs. fågelbajs. Platsen är en av Chincha-öarna utanför Peru. Att det fanns mycket pengar i gödslet indikeras av de krigshandlingar som utspelades där 1864-66 (intressant nog har "kriget" rubricerats som spansk-peruanskt eller spansk-chilenskt, beroende på vilka skribenterna identifierat sig med).

"That is one big pile of shit" - Ian Malcom i Jurassic Park

Wikipedia (eng.): Guano

1 kommentar:

Johan A sa...

Jag tröstar mig med att jag aldrig hade kommit på svaret, hur mycket jag än hade gnuggat de små grå. Striderna kring guanon förekommer för övrigt även i en av Patrick O'Brians fantastiska böcker om Jack Aubrey och Stephen Maturin.