2009-02-10

Maskering m/09

hitta.se kan man bl.a. hitta den här satellit-bilden. Platsen är en ö i Stockholms utkant.



Skog och fält; två möjliga industriområden, men annars lantligt värre. Det går t.ex. inte att ana att de två skogspartierna har något att dölja.

För nu byter vi till kart-läge, och vad hittar vi väl då? (Det är verkligen exakt samma ställe.)



Vad är detta? Illa uppdaterade kartor? Extremt välkamouflerade bostadsområden? Nej, det är Försvarsmakten som retuscherat satellit-bilden, då man tydligen fann den lite väl detaljerad för rikets säkerhets bästa. Vi befinner oss på Lovön, med kungliga Drottningholm en liten bit österut. Anläggningen ifråga tillhör Försvarets Radioanstalt, FRA. Ifall ni hört talas om den förut.



Eftersom Google inte behöver låta granska sina bilder så kan man förresten se oretuscherade satellit-bilder på maps.google.com.


(För övrigt är detta förvisso inget scoop, utan något som valsat runt på nätet ett tag.)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det här hade jag absolut inte väntat mej! Bra att du kollade upp platsen på Googlejorden. Kan du tala om vad ön heter, kan jag leta upp samma plats på Eniro.

Anonym sa...

Du slarvar när du läser Lena ;)

Lovön http://frapedia.se/wiki/FRA#Censurerade_flygfoton

MVH

Hans

Hexmaster sa...

Eniro borde ha samma skog som hitta... Jomenvisst. (Som det också står på FRA-pedian.)

Det enklaste är att leta rätt på Drottningholm, man får upp själva samhället med slottet. Gå någon kilometer västnordväst till Rörby. Slår man på hybrid (satellit + vägar) ser man vägsnuttarna som slutar mitt inne i skogen.

F.ö. var det maps.google.com jag använde ovan, fungerar bättre än Google Earth för vissa ändamål.

Kurt sa...

Även Google censurerade FRA på Lovön ett tag, men de har slutat med det nu

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article469440.ab

Anonym sa...

Ursäkta, det enda som fastnade i mitt huvud var ”en ö i Stockholms utkant”. Att ”[v]i befinner oss på Lovön”, glömde jag alltså bort. Jag tittade inte efter på rätt ställe heller. Lite pinsamt…

Nu har jag kollat, hur platsen ser ut på Eniro. Flygfoto ser ut som på Hitta.se. Fast när man zoomar in ser man, att det censurerade området är extra suddigt. I kartläget finns byggnaderna med, men inga namn. Väljer man hybrid mellan dom finns vägarna med, fast inte byggnaderna. Man kan även välja ”Utsikt”. Områdena är då pixlade, så att inga enskilda byggnader kan urskiljas. Det tycker jag är ärligare. Jag gillar däremot inte skillnaderna, mellan dom olika versionerna. Ska man nödvändigtvis censurera, vilket jag INTE förespråkar, ska man åtminstone göra det konsekvent.

Kurt sa...

Bara några knapp kilometer från FRA på Lovön har ju förövrigt Ralphs Erskines hus "Lådan" återuppbyggts, väl värt ett besök!


http://www.skonahem.com/oppet-hus/blogg/2008/10/08/erskines-lada-pa-lovon/index.xml