2009-07-21

Spikmattor

Att ligga på spikmatta ser fräckt ut (särskilt om det är ett hemmabygge med rejäla femtums) och kan tydligen även vara avslappnande. Visst, varför inte... Men är det dessutom faktiskt läkande?

"Det finns inte några studier som visar att spikmattan fungerar, å andra sidan finns det inte heller studier som påvisar motsatsen." [...] I stället kommer företaget i höst att samarbeta med ett nytt forskningsprojekt. Målet är att få fram färsk evidensbaserad, klinisk, forskning om spikmattans hälsoeffekter.
- Nadine Reuterswärd i Team Shakti intervjuas i DN 20 juli 2009

Det vanliga är annars att först ta reda på om något är sant, och sedan påstå det.

Men så där lät det inte förut. Jag vet inte hur mycket av pratet om endorfiner m.m. som är en sorts omformuleringar för att det skall låta mer medicinskt, för i sammanhang där de talar klarspråk (eller vad man nu skall kalla det) så tillskrivs en stor del av spikmattans hälsosamma effekter dessa mystiska "energier" man så ofta hör talas om:
Om man använder spikmattan regelbundet kommer det att lösa upp kroppens spänningar. Även starka känslor som lycka och ilska. Detta är reaktioner på att mängder av energi är i rörelse. Det går snart över och ger plats för ett djupare lugn.
- Om Mokshananda (som tidigare hette Jonathan Hellbom) intervjuas i tidningen Energivågen nov-dec 2007

Uppdaterat: Konsumentombudsmannen stämmer Team Shakti

Den har marknadsförts med löften om hjälp mot sömnbrist, lungsjukdomen KOL, artros, övervikt, depression och flera andra sjukdomar och besvär.
- Bland det fulaste man kan göra är att cyniskt påstå att något hjälper mot sjukdomar när det inte gör det, säger Mattias Grundström, byråchef hos KO.
[...]
KO konstaterar också att det är så uppenbart orimligt att spikmattan skulle kunna bota de sjukdomar som angetts i reklamen att argumenten om att företaget inte vetat bättre faller platt.
- Uppenbarligen känner de till lagen såtillvida att de kan stämma sina konkurrenter, säger Mattias Grundström.

DN 24 juli 2009

6 kommentarer:

Andreas sa...

Fenomenet spikmattor är intressant. Men desto mer intressant är effekten spikmattan har på kroppen. Jag har haft möjlighet att prova en Shakti-spikmatta under en tid (som migränpatient prövar man allt som kan tänkas hjälpa hur uppe i det blå det än verkar vara) och kan därmed dra egna slutsatser om hur mattan påverkar mig. Jag bortser helt ifrån trams om energier, läkande effekter och kopplingar till högre makter och ser enbart till hur kroppen påverkas.

Först och främst: Ja, det gör ont. Det är inte skönt att ligga på de 6000 taggarna. Det är vassa små grejer! Och ja, blodcirkulationen ökar. Stela muskler mjukas upp, smärtan övergår till en värme efter en stund och efteråt känner man sig lugnare och lite lätt berusad. Jag gissar att det är endorfin som ger "harmoni".

Men effekten är kortvarig. Axlarna och ryggen kan vara lika stel igen två timmar senare. Migränfrekvensen påverkas inte, inte heller spänningshuvudvärken har minskat. Däremot somnar jag gott på kvällen om jag ligger en stund på mattan en halvtimme innan jag lägger mig för att sova.

Sambon däremot, kunde bara använda mattan ett par gånger innan hon började bli illamående av den. Varje gång hon lade sig på den, fick hon avbryta efter ett par minuter för att inte kräkas. Samma kväll fick hon för första gången "restless legs", något som bara har hänt under dagar då hon har legat på mattan och börjat må illa. Hon har slutat att använda den, medan jag ger den någon vecka till för att kunna få lite mer komplett data för en jämförelse av skillnaderna med och utan matta.

Slutsatsen blir att mattan kan göra nytta för stela axlar, ge en liten stunds avkoppling (vilket i sig nog är något hälsosamt i dagens samhälle) och sparka igång endorfinutsöndringen. Eller i alla fall motionera nervsystemet litegrann. Marknadsföringen ser jag som svammel, liksom de utlovade magiska effekterna. Jag var intresserad av praktiska förbättringar - men kan inte säga något annat än att det är ett högt pris att betala för en relativt liten effekt som skulle kunna uppnås med billigare hjälpmedel.

Jag rekommenderar inte någon att betala för en Shaktimatta. Priset är löjligt, marknadsföringen är löjlig och troendet är löjligt. Men en liten del av effekten existerar, och alltid kan det hjälpa någon. De som köper hela paketet (inklusive tron) får säkert en boost av placebo med i mattan. :)

(Och nej, jag köpte inte mattan för fullpris. Som migränpatient provar man som sagt allt, men om det går att göra det billigt så är det att föredra framför att göra det dyrt!)

Hexmaster sa...

Tack för en utförlig beskrivning. Jag finner dina slutsatser realistiska.

Att man kan bli illamående av spikmatta har jag inte sett förut.

Lena Synnerholm sa...

Hur går det till?

Hexmaster sa...

Uppdaterat: KO stämmer spikmatte-folket. Läs!

Martin sa...

"Om man använder spikmattan regelbundet kommer det att lösa upp kroppens spänningar. Även starka känslor som lycka och ilska."

Det gör lobotomi också.

Lena Synnerholm sa...

Det jag undrade var: hur kan man bli illamående, av att ligga på spikmatta?