2010-03-25

ICA, Saltå och kosmiska krafter

Nu blir Saltå Kvarn rikstäckande på riktigt. Genom en central överenskommelse med ICA blir 42 av Saltå Kvarns ekologiska produkter tillgängliga för matkedjans över 1300 butiker i hela Sverige.

- Saltå Kvarn, pressmeddelande 23 mars 2010: Saltå Kvarns produkter in i ICA över hela landet

I pressmeddelandet kallas deras varor för "ekologiska". Först i beskrivningen av företaget ("sedan starten 1964" osv.) nämns begreppet "biodynamisk". Detta är inte det första exemplet på att Saltå Kvarn mycket hellre marknadsför sig som ekologiskt än biodynamiskt.

Kort: Biodynamisk odling är ekologisk odling med ockulta inslag.

Tre stjärntecken är kopplade till varje element, och varje element är relaterat till en del av växten: Jord - rot; vatten - blad; luft - blomma; eld - frukt. För att få bra morötter skall en jord/rot-dag väljas, för sallad en vatten/blad-dag, bönor och äpplen en eld/frukt-dag osv.

- The Biodynamic Agricultural Association (från eng.)

De biodynamiska preparaten är väl värda ett studium, se faktoider.nu: Biodynamiskt för bl.a. dessa. Min favorit är nr 505: "Småhackade barkbitar av ek läggs i en skalle från något husdjur, omges av torv och grävs ned i marken på hösten på ett ställe där mycket regnvatten rinner förbi." Homeopatiska doser av detta medel och några andra lika ockulta tillsätts gödslet.

Om detta kan man tycka vad man vill. Vad Saltå Kvarn beträffar så har jag fått ett starkt intryck av att man närmast är generade av de magiska inslagen. Som om vidskepelse skulle vara något att skämmas för?

De mystiska inslagen? Jag tror att om man odlar med ett genuint intresse för att få fram goda och näringsrika produkter så bryr man sig om jorden, naturen, djuren etc. En frisk jord, en trädgård skött med kärlek och omsorg (och kunskap förstås) ger bra produkter. Är man biodynamiker så pysslar man extra mycket för att få en bra jord och friska grödor och det blir extra gott helt enkelt. Det är min syn på och erfarenhet av saken.

- Lena Ekman på Saltå Kvarn missar tillfället att kungöra Rudolf Steiners läror, dialog med undertecknad på Facebook-gruppen Saltå Kvarn

Jag har försökt att fråga någon ansvarig på ICA (t.ex. Ebba Rosengren som nämns i pressmeddelandet) om de känner till skillnaden mellan biodynamiskt och ekologiskt. Det enda svar jag hittills fått är denna länk till en sida som även den verkar dra sig för att tala klarspråk. Tills jag fått annat besked utgår jag ifrån att ansvariga på ICA inte vet vad de saluför.

3 kommentarer:

Björn sa...

Ordet biodynamisk nämns väl knappt nuförtiden på förpackningarna, och den där "Demeter"-märkningen är väl också borta? Det är för att inte skrämma bort kunder.

Jag ser fram emot att höra om du får något tydligt svar från någon.

Hexmaster sa...

Nu gav ICA ett aningen bättre besked, få se om de "ansvariga" finner något värt att kommentera.

"Vi har skickat dina synpunkter för kännedom till ansvariga. Vi har bara uppgifter om produkter som är märkta med ICA eller Euro shopper. Varor med andra leverantörer ansvarar det levererande företaget för.
Det är av största vikt att vi får veta vad våra kunder tycker om oss och vår organisation. Det hjälper oss att såväl utveckla som förbättra både våra produkter och vårt arbete."

Björn: Jag snabbinventerade några produkter på snabbköpet och det varierar. Havreflingor med 100% biodynamiskt odlat innehåll är angivna som BIODYNAMISKT ODLADE på framsidan, och Demeter-loggan är där. Andra varor där ursprunget är blandat, t.ex. med 50% biodynamiskt innehåll, har detta angivet på innehållsförteckningen ("KRAV- och Demeter-odlat") men har ingen text som ovan eller Demeter-märkning i sin helhet. Vilket ju är helt korrekt.

Lena Synnerholm sa...

Enda anledningen till att jag köper deras bröd, är att dom gör Sveriges enda goda grahamsformbröd. (Jag syftar förstås på Saltå Kvarn.) Däremot har jag slutat köpa deras fullkornsris. I stället köper jag ekologiskt fullkornsris, av märket Risenta. Det är för övrigt samma märke, som dom rostade saltade sojabönor, som jag äter som snacks. Det är å andra sidan nästan det enda snacks jag äter.