2011-07-07

Ännu en Bonnier-bok

Bonniers är Sveriges rikaste förlag. De tycker tydligen inte att de har råd med språkkunniga korrekturläsare. Det här är en skam för vad som i allt för mångas ögon fortfarande är en symbol för litterär smak och traditionstyngt förlagsarbete: de gav ju för helvete ut Strindberg osv osv.

- Ännu ett Bonnierfiasko: Vertigomannen korrekturläser sid 1 ur Wallentin, Strindbergs stjärna

Jag håller inte med om alla Edenborgs markeringar, men några. Då är jag mer nyfiken på vad han skulle ha att säga om Jens Lapidus verk (köp fler röda pennor?). Och i artikeln i senaste Filter, som utifrån den redaktionella misshandeln - eller vad man ska kalla det, när man genom att inte göra sitt jobb låter författaren göra bort sig och skämmer den gemensamma produktionen - läser jag även om Stieg Larssons tunga trilogi; vilket väl visar att vad publiken än vill ha, så är det i första hand inte säker redigering. (Jag har läst mycket av Larsson som jag gillar, men inte Millennium.)

Detta samtidigt som jag ger klartecken till att låta mitt nästkommande verk gå till tryck, på annat Bonnier-förlag. Den har korrekturlästs och faktagranskats, kan jag lova. Och är det något som inte håller måttet är det, givetvis, mitt fel och ingen annans.

Inga kommentarer: