2012-10-13

Lördagsfråga


19 kommentarer:

Kristoffer sa...

För vad det är värt, så är stridsvagnen en Panzerkampfwagen III tror jag.

Ole Bull sa...

Hittar inget samband än men delar gärna med mig av mina upptäckter så långt:

Nåt tv-spel Fairchild channel F

von Rosen i Finland med ett Thulin D

strv L-60

Halda fickur (står det ju på det)

Teori...F D L...+ nån bokstav från klockan...ser tex urverk modell T

Hoppas nån har mer tur än jag

Ole Bull sa...

S-verk och G-verk hittar jag också..

Ole Bull sa...

...H-, V- och J-verk

Ole Bull sa...

A- P-...verkar finnas alla bokstäver

Ole Bull sa...

Aaaah....hittade bilden på klockan på tradera..

http://www.tradera.com/-z-halda-i-silver-med-unionsvapen-auktion_191302_165625368

Z-verk således..om nu det har nåt med saken att göra

Anonym sa...

så huvudvärk då?

Christian sa...

Bara för att kasta in något helt annat så har jag lyckats snoka reda på att det finns tre botaniker med namnen Fairchild, Halda och Thulin. Men hur stridsvagnen ska passa in vet jag inte riktigt...

Ole Bull sa...

Vi får se om Hexmaster kan ge en spark i rätt riktning.
Det finns lite lösa trådar som länkar ihop dem parvis

Joakim L sa...

Luxor licenstillverkade det där tv-spelet. Thulinverken, Landsverk, Halda. Made in Sweden kanske?

Hexmaster sa...

Flera fina förslag! Joakim L är inne på det spår jag tänkte mig. De fyra firmorna är inte bara svenska utan även...

Joakim L sa...

Nedlagda.

Ole Bull sa...

ok...jag hade funderingar kring detta men Luxor lever ju kvar:

http://www.davids.se/luxor-led22el.html

Joakim L sa...

Oj, hade ingen aning om att det fortfarande säljs Luxor-apparater! Fast att varumärket ägs av ett turkiskt(?) bolag är ju inte samma sak som att det svenska företaget Luxor lever kvar.
Å andra sidan verkar det finnas andra delar kvar från när bolaget splittrades som köpts upp och integrerats i andra bolag, så "nedlagt" verkar vara att ta i.

Previously made in Sweden, då.

Ole Bull sa...

FAst du har säkert rätt, Joakim L

Ole Bull sa...

http://www.haldasweden.com/

Halda verkar leva också

Joakim L sa...

Jag tycker inte att jag kommer längre.
Landsverk och Thulinverken kom från Landskrona båda två, men Halda höll till i Svängsta (Blekinge), och Luxor hörde hemma i Motala.
Landsverk och (åtminstone delar av) Luxor förstatligades, men det hittar jag inget om att Thulinverken eller Halda ska ha blivit.

Christer F hade tydligen en (modern) Halda på sig i rymden ... men jag tror inte att han hade någon stridsvagn med sig.

För övrigt kan man tydligen heta Landsverk i efternamn också. Jag tycker att det skulle vara jätteroligt om det finns någon botaniker som heter Landsverk.

Hexmaster sa...

Varumärken, säger ord, kan ju överleva hur länge som helst. Dagens Halda och Luxor har just inget gemensamt med de gamla verksamheterna. Uppköp o sammanslagningar är lite knepigare.

Christian sa...

Tyvärr ingen botaniker med det efternamnet. Men på Riverside National Cemetery i Kalifornien finns det tydligen folk begravda med just dessa fyra efternamn...