2014-08-24

Ska militärer dricka Bollinger?

Champagne och krig? Men västfronten gick tvärs över vinområdet. Där fanns det mycket länge gott om rejäla spår av kriget - finns nog än, om man letar. Utan tvivel även krigsgravar.

Och då kommer vi in på själva frågan: Ska militärer dricka Bollinger?
Jag var på Guernsey och höll en föreläsning om Royal Guernsey Light Infantry och deras roll i det stora kriget. Efteråt fick jag en flaska champagne. En i publiken sade "Jag hoppas att det inte är Bollinger" - när jag frågade varför så sade han att ingen f.d. soldat någonsin skulle dricka Bollinger eftersom familjen efter kriget hade insisterat på att alla krigsgravar skulle flyttas från deras mark.
Är det någon som vet om detta stämmer?
- Eddie Parks, The British & Commonwealth Military Badge Forum: Bollinger and War Graves, 24 maj 2014

Det låter mytiskt och jag hittar absolut ingenting i frågan. Så tills vidare håller jag det för att vara en tvärmyt.

Inte för att den verkar särdeles utbredd. Jag hittar varken bakgrund, avfärdanden eller ens ytterligare exempel på folk som tror på uppgiften, eller så mycket som hört talas om den. Kan det här vara ett exempel på en en-mans-myt, en faktoid som förekommer inom en grupp som är föga större än en enda person? De är inte så intressanta för forskningen, av förklarliga skäl, men nog så irriterande för den som råkar hysa dem. Och där talar jag av egen erfarenhet ... :-)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Frågan väckte mitt intresse.

En snabb trål gav att sonsonen till Bollinger var flygare i VK 1 och dessutom anglofil - sedemera gift med en skottska. Så jag kommer nog att fortsätta dricka Bollinger med gott samvete.
http://magazine.champagne-bollinger.com/en_UK/in/4ozo1h218-jacques-bollinger

MVH

Hans

Hexmaster sa...

Tillsammans med all icke-information jag hittills fått räcker det gott för mig med. Tack.