2014-11-08

Lördagsfråga 333



5 kommentarer:

Pölsa Dum sa...

Nog ett exempel till bekom den här länken:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Katarina_Norling

Mer hinner jag inte förklara nu, för nu när det är lördag ska jag ut och röja (sly på ett hygge, inget annat!)

Christian sa...

Mitt förslag var att det handlade om rekonstruerade konstverk, men på Pölsas länk hittar jag inget sådant. Men det kan ju vara jag som har för dålig kunskap om Norling.

Pölsa Dum sa...

Jomen då är vi på samma spår, men jag tror att temat ligger i skadad eller vandaliserad konst eftersom Guldkalven väl inte blev rekonstruerad utan bara förstörd.

Här kommer Moses gående nerför backen med lagtavlorna i 2 Mos 32:19-20: "Som han nu kom intill lägret, och fick se kalfven, och dansen, förgrymmade han sig i vrede, och kastade taflorna utu sine hand, och slog dem sönder nedanför bergena. Och tog kalfven, som de gjort hade, och brände honom upp i eld, och gjorde honom till pulfver, och strödde det i vatten, och gaf det Israels barnom till att dricka."
Bara kolloidalt guld kvar av kalfven, alltså!

Velazquez' Spegelvenus, Pollocks No. 5, 1948 och Mao på Himmelska Fridens Torg har också skadats mer eller mindre med uppsåt, liksom Norlings "Bobos hjärta" på SLU i Alnarp retade upp enkla grova lantmästare och gjorde bräckliga skönandar till larkare illamående så pass att de gick med plakat mot entartete Kunst à la 90-tal och till sist försökte släpa bort hela skulpturen bogserad bakom en traktor. Mycket fäaktigt, tyckte vi som då satt på highbrow-Ultuna 60 mil bort från unibrow-Alnarp.

Christian sa...

Jahadu, jag tänkte i och för sig på själva konstverket med guldkalven från Hortus Deliciarum, vilken förstördes 1870 men där miniatyrerna hade kopierats redan 1818.

Mao-målningen rekonstruerades av konstnären själv för att hängas på Himmelska Fridens torg.

Pollock målade om no. 5 efter att den köpts på auktion.

Och Velazquez tavla fixades efter att ha skurits sönder.

Tänk att vi har två olika svar trots att vi är så nära varandra. :)

Pölsa Dum sa...

Äsch, det är du som har rätt - så går det när man har bråttom upp till skogen och inte hinner kolla upp alla fakta!