2015-09-16

Spåralogi

Den här vagnen var långt före Mustelins tid. Men visst är den fin. Bild från Helsinki 200: Omnibus Aktiebolaget bildas

Hittills har astrologin inte gett några vidare resultat. Åtminstone inte jämfört med den s.k. verkligheten.
Kan det här bero på att planeterna är så förfärligt långt borta – och de riktiga stjärnorna, som djurkretsens tecken syftar på, ännu mer svindlande avlägsna? Kanske borde man byta ut himlakropparna mot mera jordnära ting?

Vi som bor i republikens huvudstad [Helsingfors] har ju runt omkring oss ett system av kroppar, som likt planeterna rör sig i ett rytmiskt mönster i bestämda banor: spårvagnarna.

Jag föreslår därför att vi byter ut astrologin mot en modernare spådomskonst: spåralogin!

För att kunna ställa ditt spåraskop måste jag veta precis var i Helsingfors du är född. Och eftersom spårvagnarna rör sig snabbt vill jag gärna veta din födelsetid på några sekunder när. Så matar jag in dina födelsedata och spårvagnarnas tidtabeller, låter datorn rita ut din personliga spårakarta och börjar tolka ditt levnadsöde.

Låt mig se: där finns en tians spårvagn i riktningen mot Stadiontornet – du har en tia i Stadions tecken, som vi spåraloger säjer, och alltså uppenbara idrottsliga talanger. Men hur är det med ekonomin? Jag tittar på Finlands Banks tecken – ser man på, en etta, verkligen prima – du kommer att förtjäna stora pengar, kanske på idrotten?

Universitetets tecken ser inte så bra ut – en fyra är just på väg in framför huvudbyggnaden – du har nog tyvärr inga anlag för bokliga studier. Nå men politiken då? Det formligen kryllar av spårvagnar i Riksdagens tecken – och de flesta av dem är gröna. Du kommer tydligen att vara mycket aktiv i politiken och antagligen kommer du in i riksdagen som representant för de gröna!

För att imponera på dig utsmyckar jag spåraskopet med vackra fraser om de hemlighetsfulla krafter som utgår från olika spårvagnar. Men om du ändå inte blir övertygad, så har jag i bakfickan många olika bortförklaringar som jag har lärt mig av astrologerna. Den bästa lyder så här: Spårvagnarna bestämmer inte ditt öde – de talar bara om dina förutsättningar och så beror det på dig själv om du vill förverkliga dem och leva i harmoni med kosmos...
- Nils Mustelin, Astrologi och Spåralogi

Hittills har inte "spåralogin" slagit igenom. Men så var den heller inte lanserad på allvar, åtminstone inte den sortens allvar. Nils Mustelin (1931-2004) var en av Finlands mest aktiva skeptiker och bland annat grundare av föreningen Skepsis, om vilken jag inte vet mycket mer än att jag borde ha bättre koll på Finlands motsvarighet till VoF.

Utöver stycket om spåralogin så hittas på samma sida ytterligare tre skeptiska pärlor: Den alternative bilmekanikern, Inte en endaste molekyl samt Jordbruk under stjärnorna. Den i villoläror någorlunda bevandrade torde enkelt kunna räkna ut vad de handlar om. Gå och läs! Ty de äro glimrande.

Inga kommentarer: