2015-11-17

Legenden om den tacksamme terroristen

Har du hört den här:
Enligt inlägget så ska en man ha blivit utvisad från Sverige till Tyskland i början av november och då pratat med en anställd inom kriminalvården: "Jag tycker om dig, du har inte behandlat mig lika illa som alla andra här, därför vill jag varna dig. Du bör inte röra dig i centrala Göteborg under jul och nyår”, ska mannen ha sagt.
- Text med IS-hot mot Göteborg bla bla, Metro 16 november 2015

Eller den här:
För en stund sedan pratade jag med en muslimsk man på gatan. Han såg att jag också var muslim eftersom jag bar ett muslimskt halsband. Innan vi skiljdes frågade han, "Ska du till Sydney på nyår?" Jag svarade att förmodligen, ja. Han sade, "Lita på mig, gå inte i närheten av Sydney på nyår. Det börjar nu." Så sade han hej då och gick iväg.
- Nätet, efter gisslandramat i Sydney i mitten av december 2014

Eller den här:
En kvinna ser en man med arabiskt utseende gå ifrån sin plånbok. Hon springer efter honom och ger honom plånboken. Mannen blir mycket glad och vill ge henne en (rundligt tilltagen) hittelön, men hon vill inte ta emot pengarna. Då får hon istället ett gott råd: "Res inte till New York den 11 september!"
- Fritt efter Bengt af Klintberg, Glitterspray (2005)

"Den tacksamme terroristen" är en av de klassiska skrönorna, vandringssägnerna, klintbergarna. Komponenterna framgår tydligt av exemplen ovan:
  1. En främling, potentiellt mer eller mindre farlig, behöver hjälp.
  2. En barmhärtig icke-främling kommer till undsättning.
  3. Främlingen tackar för hjälpen genom att avslöja att ett terroristangrepp är på gång.
Man behöver inte precis ha stora A i terroristkunskap för att inse att terrorister inte beter sig på det viset; som om allt de saknar är lite vänlighet i den bistra vardagen ... Men riktigt tydligt blir mönstret när man jämför historierna som dyker upp efter varje större terroristangrepp sedan åtminstone 2001. En variant är att den tacksamme terroristen varnar för att dricka Coca-Cola efter ett visst datum.

Och här är då det exempel som skymningspressen hetsat upp sig över:
Hej allihop! Detta meddelande skickas till alla på min kontaktlista. Jag vill dela med mig av något jag fått veta på sistone. Den 5/11 utvisades en misstänkt IS medlem från Sverige, en släkting till mig jobbar inom kriminalvården och fick i uppgift att tillsammans med sina kolleger utvisa denne man till Tyskland då han hade sökt asyl där. Personalen fick ha samtal med honom och min släkting hade flera samtal med mannen. När det var dags för mannen att lämna landet krävde han att få prata med min släkting ensam. Hon blev lite rädd och krävde att samtalet skulle spelas in och att vakter skulle finnas i närheten. Mannen bad henne sätta sig ner o sa sedan "Jag tycker om dig, du har inte behandlat mig lika illa som alla andra här, därför vill jag varna dig. Du bör inte röra dig i centrala Göteborg under jul och nyår". Mannen vände sig sedan om och sa "det var allt, jag hade inget mer o säga". Om detta är ett sätt att flytta fokus till centrala Göteborg för att sedan ge sig på något annat ställe vet jag inte men jag ville dela med mig om det iallafall. Ha en trevlig kväll! :-)
Se fler exempel på Snopes.com: Stalk Tip

Här är ett exempel på en upplyst ordningsmakt som inte låter sig imponeras av gamla uppvärmda skrönor:
In relation to the message doing the rounds on social media about the Metro Centre.
We are aware of the post and have had no reports of anything like this, it appears to be nothing more than an online rumour.
After any major incident there is always an increase in concern around safety and with that comes a lot of speculation and rumour.
- Facebook: Northumbria Police, 15 november 2015

Inga kommentarer: