2016-09-08

Europa 1960..?

dev A, Kuusinen: 1960 - Cold War in Europe

Det som i svenska skolor heter SO-ämnen och utgör samhällskunskap, historia, religion m.m. heter i danska skolor "kultur- og samfundsfag", förkortat KS. I en nyutkommen lärobok i ämnet, Flere sider av KS. Grundbogen (Lindhardt og Ringhof 2016), kan man hitta ovanstående karta över läget i Europa och Mellanöstern under det kalla kriget, närmare bestämt 1960. Kartan anges vara utgiven av Friedlander & Johnson i London. Inget konstigt med det ...

... Eller..? Även utan att förstorings-klicka borde en och annan detalj sticka ut. Som att DDR gränsar till Danmark, eller att Finland och Nordnorge ingår i Sovjetunionen. Eftersom mörkblått = NATO så är Sverige tydligen med i det försvarsförbundet. Längre söderut hittar vi landet "Balkanfederationen", ännu längre bort Kurdistan och Palestina men inget Israel. Och så vidare ...

Att detta inte är en historisk karta inses snabbt, lätt och ordentligt. Vad är det då för karta? Man skulle kunna kalla det för ett konstprojekt.
Hei! Jeg er forfatteren og eieren av kunstverket som her er diskutert, også kjent som Kuusinen på deviantArt.

Først da jeg oppdaget at kartet, som tydelig viser en kontrafaktisk historisk scene, hadde funnet veg inn i en dansk lærebok i historie var jeg helt forvirret over hvordan i all verden dette kunne ha skjedd. Jeg har trolig aldri sett eller hørt om noe lignende før. Jeg ble også litt skuffet for at noen skulle med vilje bruke mitt kunstverk som er merket med mitt fullt navn, utenom å ta kontakt med meg (og klippe ut navne mitt og sitere Wikimedia). Jeg mangler nesten ord, til og med på mitt morsmål, for å beskreve uprofessjonaliteten som her har blitt vist.

Men ettersom jeg har leset forklaringene her ser jeg jo at dere antageligvis ikke visste at det var et kunstverk, men trodde faktiskt at "Friedlander & Johnson" var en ekte utgiver i London på 1960-tallet. Jeg skal med glede ta kreditten for at kartet ser så realistiskt ut at noen ble lurt av det.

Med hensyn til elevene håper jeg at dere får det rettet ordenlig, og at dansk ungdom ikke kommer til å få med seg at Finnland og Nord-Norge var en del av Sovjetunionen etter andre verdenskrig, eller at Jugoslavia og Bulgaria var forent under kalde krigen. Det var noen snakk her øverst om kompensasjon til meg for deres "misbruk" av kartet, men det er for min del helt unødvendig. Det hadde derimot vært artig hvis jeg kunne fått et gratis ekseplar av boken sent i posten som et minne. :-)
- Kartans upphovsman Andri Jónsson/"Kuusinen" skriver på förlagets Facebook-sida

Längre upp i tråden hittas ett svar från bokens redaktör. Det är så märkligt att jag lägger in en skärmdump:
Vores forfattere har i sidste uge mailet med een af dine kolleger om kortet, som har den fejl i farverne, at Tyrkiet og Grækenland er markeret forkert. Det skal vi naturligvis have rettet op på.
- Stefan Dybdal Emkjær

När folk får fel för sig försöker jag att vara så förstående som möjligt. Alla gör fel, jämt; fel är en del av livet; det har inte med intelligens eller annan mental kapacitet att göra; osv. Men när någon som är satt att redigera ihop läroböcker får ett tips om en märklig karta, ser kartan ovan, och sedan inte lyckas se något annat problem än att Turkiet och Grekland har fel färg ... Då har man fel jobb. Snällt sagt.

Han hade också konstaterat att förlaget Friedlander & Johnson, London upphört: det har aldrig funnits. Han hade också försökt att spåra innehavarna av upphovsrätten men misslyckats; han hade uppenbarligen inte gjort en enkel bildgoogling.

Upphovsman och årtal angivet i kartans original på deviant art. Tydligen saknas de i den tryckta boken. Hur det nu gick till.


Islændings kunstkort endte som historisk faktum i dansk skolebog, Politiken, 31 augusti 2016

This alternate history map made its way into a Danish history book, Reddit 4 september 2016 (det är på Reddit saker sprids innan de hamnar på Facebook och Twitter)

Tipstack till Leo.

Inga kommentarer: