2018-01-05

Årets folkbildare och förvillare 2017

Föreningen Vetenskap och Folkbildning (VoF) har utsett Emma Frans, doktor i medicinsk epidemiologi till Årets folkbildare 2017. Emma Frans tilldelas utmärkelsen för sin förmåga att på ett pedagogiskt och humoristiskt sätt sprida kunskap och förklara myter och missförstånd kring vetenskap.

– Emma Frans har fått särskilt mycket uppmärksamhet det senaste året och det förtjänar hon. Hon är den första folkbildaren som började sin verksamhet på sociala medier och det är fortfarande där hon har sin starkaste plattform. Sociala medier har visat sig vara vår tids främsta kanal för förvillande – där behövs källkritik och folkbildning mer än någon annanstans, säger Peter Olausson, ordförande för Vetenskap och Folkbildning.

– Men det är inte tillräckligt att behärska en kanal. Emma Frans är verksam på Twitter, och en stor tidning, och nu även i bokform. Det är så en modern folkbildare behöver arbeta: I olika kanaler med olika möjligheter och framför allt olika målgrupper.

För personer aktiva på Twitter har @DrEmmaFrans varit ett välkänt namn sedan 2013. Där har hon på ett träffsäkert och humoristiskt sätt förmedlat kritiskt tänkande och ett vetenskapligt förhållningssätt till sina följare.

Genom artikelserien Vetenskapskollen i tidningen Svenska Dagbladet har Emma Frans nått en större läsekrets. Hon har under året granskat påståenden som:
  • Stress gör oss gråhåriga - sant eller falskt?
  • "Vabruari": Är februari sjukaste månaden?
  • Kaffe förlänger våra liv - sant eller falskt?
Doktor Emma Frans gav under 2017 ut boken Larmrapporten - Att skilja vetenskap från trams, på Volante förlag. I boken redogör Frans på ett pedagogisk sätt för hur vi som individer kan navigera genom den djungel av information som florerar runt omkring oss dagligen. Med hjälp av lustiga anekdoter tagna ur vardagslivet beskrivs begrepp som placeboeffekten och cherry picking. Även avdelningar rörande källkritik, informationsinhämtning och statistik avhandlas med hjälp av tydliga exempel, ofta hämtade från verkligheten.

Genom att Emma Frans uttrycker sig lättbegripligt och ofta med en stor portion humor, utan att tumma på det vetenskapliga förhållningssättet, är hon en god folkbildare i den digitala tidsåldern.

För detta får Emma Frans Vetenskap och Folkbildnings utmärkelse Årets folkbildare 2017 och en prissumma på 25 000 kronor.
Till Årets förvillare 2017 utses Life-kedjan. Som Nordens ledande ”hälsokedja” representerar de en bransch där förvillande är regel snarare än undantag. Sortimentet utgör en provkarta av överdrifter och falska förhoppningar. Kedjan omsätter årligen miljardbelopp på försäljning av produkter som är tveksamma eller bevisat värdelösa.

– Den så kallade hälsobranschen lever på och uppmuntrar förvillelser, pseudovetenskap och kvacksalveri. Vi kan inte ge utmärkelsen till en hel bransch, men vi kan välja den största och synligaste aktören, säger Peter Olausson.

– VoF och många andra har i decennier påpekat att många av de produkter man hittar i sådana här butiker är värdelösa, andra direkt skadliga. De som säljer dem har uppenbarligen ingen som helst respekt för vetenskapen, förutom när man kan hänvisa till enstaka studier som händelsevis talar för den ena eller andra varan. De har gjort en konst av att hålla sin marknadsföring precis inom eller på lagens gränser. Det förvånar oss inte det minsta att man då och då passerar den, fortsätter Peter Olausson.

Life-kedjan har över 400 butiker i Sverige, Norge och Finland och omsätter två miljarder kronor om året. En stor del av sortimentet utgörs av produkter som antingen är tveksamma eller bevisat värdelösa. Här följer några exempel.
  • Detox-kurer: Detox bygger på idéer om att kroppen lagrar upp "gifter" och "slaggprodukter" som regelbundet behöver rensas ut. Detta är osant. De flesta av oss har fungerande reningssystem, och detox-kurernas juicer och teer gör varken till eller från.
  • Kolloidalt silver: De senaste årens storsäljare inom kvacksalveri marknadsförs som ett undermedel mot allt möjligt. I själva verket saknas dokumentation för effekt vid invärtes bruk. Vid långvarigt intag av höga doser är silver skadligt. Dessutom kan användning av kolloidalt silver leda till resistensutveckling hos bakterier.
  • HERS: Hannah Widell och Amanda Schulmans kosttillskott "för den aktivt medvetna kvinnans behov". I likhet med kolloidalt silver är nyttan hos det otestade preparatet högst tveksam, och den egentliga marknadsföringen sköts av deras följare på sociala medier.
  • Tandkräm utan fluor: Konspirationsteorier och lösa rykten har fått allt fler att gå över till tandkräm utan fluor. Men fluor i tandkräm är dels ofarligt, dels effektivt mot karies. Den som väljer bort fluor riskerar sin tandhälsa.
  • Vitaminer, mineraler och antioxidanter: Extra tillskott av vitaminer och mineraler är sedan länge känt att vara onödigt för de flesta som äter en någorlunda varierad kost. Life marknadsför ett stort antal sådana produkter med vaga formuleringar. Nyttan av antioxidanter har ifrågasatts i flera studier och nya rön tyder på att de kan öka risken för spridning av cancer.
Life-kedjans marknadsföring håller sig som regel inom lagens råmärken, med antydningar istället för obelagda påståenden. Men 2016 visade en granskning av SVT att personalen i många butiker gav medicinsk rådgivning, i strid med såväl interna regler som lagstiftning. Fortfarande finns ett stort antal formuleringar på Life-kedjans webbsidor som profiterar på människors hälsoångest med förespeglingar om att åstadkomma "balans" och vaga men till intet förpliktande utsagor som exempelvis "kan stötta immunsystemet" och "bidrar till bibehållen hälsa".

Life-kedjan är därmed en mycket lämplig mottagare av utmärkelsen Årets förvillare.
- VoF: Årets folkbildare och förvillare 2017, 5 januari 2018


Inga kommentarer: