2018-04-20

Hur anbringa flygplanets masker

Häromdagen råkade ett plan från New York till Dallas ut för problem. En motor exploderade, delar från den slog emot planets sida och ett fönster gick sönder. En passagerare drogs halvvägs ut genom hålet och dog senare. Den tragiska och ovanliga händelsen ska jag inte ta upp här.

Vad jag ska ta upp är en bild som Marty Martinez tog inne i planet efter olyckan. De där maskerna som finns inbyggda i planet löses ju automatiskt ut när trycket faller, så som alla som flugit X gånger i linjeplan hört X gånger. Och vare sig du flugit 1, 10, 100, 1000 eller fler gånger så har du hört ramsan lika många gånger: Placera masken över näsa och mun. Så varför gör folk inte det?

Bilden uppmärksammades av reseexperten Bobby Laurie som uppmanar folk att verkligen ta del av den där säkerhetsgenomgången, vare sig det är 1:a, 10:e, 100:e (...) gången du gör det.

Jag är inte helt säker på att det skulle hjälpa. Kanske en pedagogisk utformning av masken skulle göra större skillnad, med en tydlig utbuktning som visar var näsan skall passa in?

Jag hörde en gång någon berätta varför han alltid lyssnade på säkerhetsgenomgångarna. Han kunde dem visserligen utantill men poängen var att de försatte honom i en sorts nödläge, om så bara i bakhuvudet. Om något skulle hända så skulle han inte vara 100 % förvånad. Det är fortfarande den bästa motiveringen jag hört, och den jag tillämpar. Huruvida jag i ett akutläge skulle sätta på masken rätt eller fel vet jag inte.

1 kommentar:

Christian_Henriksson sa...

Jag uppmärksammar glatt att du undvek uttrycket "x antal". :)