2018-04-09

Lördagsfråga 509: Ytterligare fyra nyanser av grått

  1. I originalet heter traktorn Travis. Jag vet inte om det syftar på något annat än att vara allitererande. Då lyckades de svenska översättarna mycket bättre när de kallade honom Grålle, efter den enda traktor jag känner till som haft ett populärt smeknamn: Ferguson TE 20.
  2. Riddarholmskyrkan började livet 1300 som klosterkyrka åt ett gråbrödrakloster (franciskaner). Klostret gav även namn åt hela holmen vilket är anledningen till att man än idag hittar namnet Gråmunkeholmen här och var.
  3. Jag vågar inte lova att denna bild av paraderande Wehrmacht i Paris inte är kolorerad i efterhand. Men jag vågar lova att uniformernas kulör i vilket fall är korrekt, på någon procent när: Feldgrau "fältgrått".
  4. José Victoriano var mer känd under artistnamnet Juan Gris. Likt världens mest kände kubist kom han från Spanien. Enligt en kryptisk kommentar från Alice B. Toklas, som kände båda två väl, var Gris "den ende person som Picasso ignorerade".
Det är tre år sen jag körde detta tema som lördagsfråga (347) vilket inte verkar ha förvirrat åtminstone Magistern.

Inga kommentarer: